Om oss

Mitt foto
Utan Vaski, vår första lappis hade aldrig denna blogg sett dagens ljus. Han kom till oss som 3-årig ouppfostrad tjocksmock och förändrade våra liv fullständigt! Hans och mina åsikter om hur man beter sig som hund visade sig gå isär. Vaski blev den första av alla våra husdjur att beskriva sina vedermödor tex med matte i snöret. Han hade i viss mån gästbloggare vid namn Toker, den svarta kattkillen som redan fanns i huset tillsammans med Skrållan, kattjejen men vassa klor och skinn på nosen. Sen utökades flocken med Klinga, lappisprinsessan som hatade att gå ut i regnet, Syrran, röda kattjejen som kom efter att Toker gått till Regnbågslandet, Lummi, som kommit och gått under flera år men som tillslut fick bli vår alldeles egna tokfia, nytillskottet Blixten, en randig kattkille med stor aptit på livet men också matskålens innehåll och så Glittra, en yrhätta med en ständigt viftande svans och hennes valpar Humle och Dumle som redan gjort sig kända som bloggare.. Alla dessa pälsklingar har ibland något på hjärtat här i bloggen. Vaski, Toker, Skrållan, Cissan, Lummi, Klinga och Humle bor numera i Regnbågslandet men hör ibland av sig via himmelsk länk.

söndag 26 januari 2014

Knäppkort och spårhelg

Åhhh, ni anar inte vilken helg det har varit, alltså! Jag är helt slut, juh! 
Jag tog med husse till Storskogen igår, för att han skulle få spåra lite, han har ju legat av sig, om jag förstår matte rätt. Det var inte lätt, kan jag meddela. Han släpade efter i linan som han envisas med att sätta ihop oss i...mest för att inte han skall komma bort. Rätt som det var så plumsade han också, pinsamt värre, men vad kan jag göra åt det?
Jag fick korn på Stormulen och hennes dretungar efter en kort stund och vet ni, jag såååg dem jättenära! Tyvärr så hängde husse fast som en rem efter mig, annars hade jag hunnit ifatt dem, det är jag säker på!
Nåja, det var nog tur ändå, för då vi kom hem för att få nåt i magen och sen mysa på husses mage, vad hände då? Jo, bild-och pratmojängen lät och så hojtade husse att vi skulle ut och spåra IGEN! 

Men orkar du det då, husse? sa jag, men han hörde inte, han stressar lätt upp sig, min husse, och då hör han inget....Jag fick helt enkelt lugna ner honom lite.. fick hjälp av matte som kan det där med "ordning ünt reda" och så kom hussefar med sin plåtlåda för att ta med oss på äventyr. Annars brukar vi ta vår egen plåtlåda, men den här gången hade husse hunnit smälla i sig sånt dära snubbelvatten och då  fååår man inte tuta och köra, det vet BÅDE husse och matte.
Vem är då bättre än hussefar att ringa då det är kris!?!
Efteråt fick vi värsta goda middagen, husse och jag! 
I efterrätt fick jag värsta goda gnagisen av matte, men husse fick ingenting för han somnade i soffan så snart han fått sin mat...

Vet ni hur knäpp vår matte är egentligen? Nu har hon grejat med sin prat- och kortmojäng igen och så tvingar hon oss att vara snygga hela tiden...fast det är ju inte så värst svårt...men jobbig, det är vad hon är!
Här ligger jag snygg som attan och gnager på värsta goda gnagisen!
Såna här har matte satt på våra halsband idag. Som om inte vi skulle veta vad vi hette...

Så var det då dags för mattes experiment...

Matte säger att det är fiiinare att bara vara i svartvitt...

men vad tänkte hon HÄR då?





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar