Om oss

Utan Vaski, vår första lappis hade aldrig denna blogg sett dagens ljus. Han kom till oss som 3-årig ouppfostrad tjocksmock och förändrade våra liv fullständigt! Hans och mina åsikter om hur man beter sig som hund visade sig gå isär. Vaski blev den första av alla våra husdjur att beskriva sina vedermödor tex med matte i snöret. Han hade i viss mån gästbloggare vid namn Toker, den svarta kattkillen som redan fanns i huset tillsammans med Skrållan, kattjejen men vassa klor och skinn på nosen. Sen utökades flocken med Klinga, lappisprinsessan som hatade att gå ut i regnet, Syrran, röda kattjejen som kom efter att Toker gått till Regnbågslandet, Lummi, som kommit och gått under flera år men som tillslut fick bli vår alldeles egna tokfia, nytillskottet Blixten, en randig kattkille med stor aptit på livet men också matskålens innehåll och så Glittra, en yrhätta med en ständigt viftande svans och hennes valpar Humle och Dumle som redan gjort sig kända som bloggare.. Alla dessa pälsklingar har ibland något på hjärtat här i bloggen. Vaski, Toker, Skrållan, Cissan, Lummi, Klinga och Humle bor numera i Regnbågslandet men hör ibland av sig via himmelsk länk.

onsdag 8 januari 2014

Nu schå schkall jag börja schkriva igen...scha Lummi

Det är väldigt gott klet på, vet ni!
 Hallo, alla lurvenpää!!

Det har ju hänt en del sen sist. Jag har ju inte direkt gjort husse och matte överlyckliga....Ja, jag VEEET att jag skäller in i norden mycket, men det liksom bara kommer...Men faktiskt så är det alltid(hm..) Vaski som börjar. Joooo, det är säääkert!! Han säger boff....och då fyller jag liksom i med VOFFVOFFVOFFVOFFVOFFVOFF....och lite till.

I alla fall så har jag faktiskt blivit lugnare. Ja, förutom då det kommer tvåbentingar utan att synas, då jag och matte är på bajspromme...Och då det kommer plåtlådor utanför hela tiden....Och då småbentingarna låter högre än taket då de är utanför vårt hundbo. Ja, eller hus, som matte och husse envisas att kalla det.
Annars är jag väldigt gullig och lydig, säger matte och husse.


Mina tänder har ju alltid suttit lite hejsansvejsan och så hände det sig att jag fick värsta äckliga smaken i munnen. Och matte och husse sa att det luktade ****** då jag andades på dom. Det tycker jag var lite ohyfsat, faktiskt...men, men, det hade ju en poäng där. Sen fick jag ont till och med då jag fick värsta goda gnagisen.
Så en dag tog matte mig i plåtlådan och vi for ut i skogen, ja, eller nästan då, det var lite hus här och där. Vi hamnade hos en snäll Gubbe som sa att mina hejssvejständer inte gjorde nåt så länge de inte gjorde ont, men så knackade han och grejade på dem och då var jag ju tvungen att gnälla, även om jag är modigast i världen!
Så stack det i nacken på mig och så bara...dråsade jag ihop. Då jag vaknade igen så var fyra tänder borta. Jaha, schådär bara...
Schen hörde jag att Gubben scha att det var noga att reschten av mina tänder schkulle borstas.
Nu är matte näschtan hopplösch med den dära borsten.
Varje kväll, schamma schak.

Lummi/tandlösch




Visscht är jag schnygg! Det märksch näschtan inte allsch
att det schaknas fyra tänder, eller hur?'
Och det bäschta är att jag inte luktar schit ur munnen längre!
Är det min tur nu, matte?



Lummi får väldigt mycket uppmärksamhet nuförtiden, tycker vi. Varje kväll verkar hon få nåt gottis med en sån där som matte tvättar koppar och fat med ibland, fast den är mycket mindre.
Vi blev ju lite nyfikna så vi satt oss och kikade då Lummis gaddar blev borstade. 
Och rätt som det var så blev det vår tur! Det kändes inte världsskönt att få de där spretande stråna i munnen men eftersom kladdet var smaskens och gnagisen efteråt var god så är vårt betyg ändå GODKÄNT. 





Schmaskigt!! Det schmakar lever, juh!

Undrar om Lådbajsarna Skrållan och Syrran också får köa för lite munborstning?
Ha ha, skulle inte tro det! Inte Syrran i alla fall. Hon är ju inte klok på nåt ställe! Hörde då matte skulle kapa hennes stiletter för ett tag sen. Oj oj...Men vad jag vet så vann matte.
I alla fall säger det inte klippetiklopp då Tjocksmockan går i trappan. Syrran, alltså, inte matte, tihi!
Nä, matte, skooona mig!













Jag kan skaka på huvudet JÄTTESNABBT. Då
kan inte matte överfalla mig med den där tortyrgrejen.
Fast då får jag ju inte smaka den där goda geggan, förstås...
Och gnagisen efteråt ryker väl också. Ähh, borsta då!












/Vaski och Klinga, Tandtrollen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar